applelife

Alla inlägg under februari 2012

Av Elin . - 29 februari 2012 19:34

Har nyss kommit hem och suttit mig ner och pustat ut efter en lång dag i Helsingfors tillsammans med gästerna från Spanien, Italien och Turkiet som är på besök här på grund av ett internationellt skolprojekt. När jag igår fick veta om att jag har chansen att åka med tvekade jag först, eftersom vandring på museum verkligen inte är min grej, men jag tackade ändå ja för att det alltid är lite roligt att komma bort från Lovisa en dag. Och jag måste säga att jag skulle ha varit en idiot om jag hade svarat nej, för det var faktiskt otrolig roligt fastän vi besökte många kyrkor och museum. När vi anlände till Helsingfors besökte vi en kyrka där man var tvungen att vara absolut tyst och fotografera utan blixt, och när vi sedan skulle återvända till bussen kom vår lärare Vesa på att man kunde åka ner för alla trappor när det fanns så mycket snö och tack vare hans idé bestämde sig nästan alla för att åka ner istället för att gå. I bussen mötte vi upp vår guide som under två timmar visade oss runt i stan och vi fick även besöka två olika kyrkor. Efter det kom Salatut Elämät diggarnas favorit punkt på programmet, vi åkte nämligen på den gata där serien utspelas!  Sedan blev det lite shopping och mat på Golden Rax. Helt otroligt goda pizzor och världens godaste mjukglass, måste jag säga! Efter maten var det dags för den näst sista punkten på programmet; guidning på det zoologiska muséet. Som tur var guiden humoristisk och glad så en timme kändes inte så länge som det brukar på ett museum. Efter guidningen fanns det bara en punkt kvar på programmet, nämligen shopping i två och en halv timme! Allt detta har gjort denna dagen helt perfekt och rolig. För att slippa bara tråkig text så bjuder jag på lite bilder också..

  

      

     

  

    

  

  

 

                 

Av Elin . - 28 februari 2012 19:32

Har hittat någonting som passar mig perfekt! Jag pratar inte om skor, kläder eller accesoarer utan om ett spray för kroppen. Vanliga människor, så att säga, använder sig av parfym för att dofta lite extra gott men parfym är inte riktigt min grej då doften brukar försvinna efter en stund och då är resultatet bara en unken lukt som ingen vill ha. Därför är jag nu mycket nöjd över mitt senaste inköp. Det är som sagt ett kropps spray med doft av gurka och melon. Har redan prövat det en gång och det ger en naturlig och härlig doft, inte lika skrikig och stark doft som en parfym ger. Jag rekommenderar verkligen det här för er som inte vill ha en så stark doft. Det finns i flera olika dofter och kostar runt 5 euro. Billigt och bra!

 

Av Elin . - 27 februari 2012 17:15

Som rubriken säger håller jag på att göra min egna tidning. Orsaken till det är den att alla nionde klassister i Lovisanejdens Högstadium skall göra ett slutarbete som skall vara antingen någonting praktiskt eller någonting skriftligt. Jag som alltid gillat att skriva och sådant, utnyttjar nu situationen och skriver min egna tidning. Inte någon dagstidning då utan mera ett magasin med mode, relationer, tester, träning och kändisar. Som tur har jag världens bästa svenska lärare Camilla som hjälper mig, skulle nog inte klara av det hela utan henne. Hennes uppgift är att coacha mig och ge mig tips om det dyker upp svårigheter under vägen. Jag är riktigt ivrig på att få sätta igång ordentligt, men måste ännu vänta några dagar eller kanske veckor då jag först måste visa upp basen av tidningen, dvs. alla idéer och tankar. Hoppas de blir godkända så jag sen kan börja på riktigt. Men det finns ett problem ni gärna skulle få hjälpa mig med, vad skall tidningen heta?

  

 


Av Elin . - 26 februari 2012 20:22

Det blev ingen promenad med hunden och inte heller något gos. Orsaken till det var att jag var tvungen att plugga inför biologi förhöret imorgon. Det skall bli riktigt roligt att få ha lite lektioner igen efter en vecka ledighet men att börja veckan med ett förhör, som brukar vara svårt, är lite drygt. Som mat idag fick vi älgstek med ugnsbakad potatis & kokta morötter, och till dessert blev det apelsinris med vispgrädde. Så efter denna dagens mat känns det som att man inte vill äta någonting på flera dagar på grund av att det blev lite för mycket, men det finns det ingen risk för heller. Inte med den maten vår skola bjuder på..

  

Mat
Av Elin . - 26 februari 2012 11:42

Skall snart åka till farmor och farfar för att äta och hälsa på min farbror och hans gulliga hund Petu som kommer om några timmar. Det är en tid sedan jag sett Petu så det skall bli kul att få gosa med honom och eventuellt ta en promenad med honom. På mig idag har jag Tröja, Ring och Byxor från Lindex och Halsband från Seppälä.

     

  

 

Av Elin . - 25 februari 2012 18:05

Längtar så himla mycket efter att få åka ut och resa. Tyvärr så kommer det ju inte att bli av för att min kära pappa inte gillar att resa och som 16 åring kommer du inte så långt ensam, så jag får vänta en tid ännu. Men bara för att jag är ung och inte kan åka så försvinner inte min längtan för det..

     

London är ett ställe som jag blivit allt mer intresserad av att åka till. Gärna som utbyteselev eller studera där efter gymnasiet. Orsaken till varför den staden lockar mig är för att man där pratar engelska och jag vill ha en bra engelska för att kunna klara mig överallt i världen. Så vi får se om jag befinner mig i London om några år..

  

De som känner mig vet jag älskar Sverige och gärna vill bo där, kanske inte hela mitt liv men i alla fall några år. Stockholm är staden som alltid intresserat mig mest men under den senaste månaden har jag blivit mer och mer förtjust i Göteborg. Har aldrig varit där och hoppas på att få åka dit i sommar och uppleva Liseberg och alla andra fina platser och sevärdheter.

  

På grund av att jag läser tyska nu andra året är en resa till Berlin helt självklar! När, hur och med vem är helt oklart men har även tänkt på att åka hit som utbyteselev för att tyska också är ett språk som bara växer och växer och som jag vill kunna som rinnande vatten, så att säga. Jag tror inte att det är en stad för mig att bo i, men en stad att besöka ofta är den definitivt!

  

Nummer ett på min "Att göra före jag dör"-lista står det "en resa till New York". Det har alltid varit min dröm att få åka dit och verkligen se på något nytt, både gällande gator och människor. Jag tror inte det är en stad att bo i för mig, jag skulle nog bli hysterisk med alla ljud, människor och bilar. Eller vem vet, kanske jag ändrar mig och ändå bestämmer mig för att bo där? I alla fall en tid..


   

 

Av Elin . - 24 februari 2012 21:33

Medan jag sitter här och väntar på att en person skall komma hem kommer det upp massor av tankar i huvudet. Inga direkt konkreta, utan det är lite av varje och vissa kan man inte ens beskriva för att de sitter så djupt inne. Men det är mycket tänkande om beslut jag fattat och saker jag gjort, har jag verkligen följt reglerna och gjort rätt? Kanske det är så att man aldrig riktigt får veta svaret på den fråga då man på förhand aldrig kan veta hur någonting skall bli, även fast man tycker att man valt den bästa vägen eller bästa alternativet. Det är många som redan nått sina trettio år i livet och som tycker att vi 16 åringar har det lätt, men då undrar jag om de verkligen vet vad de snackar om. Det är nu som vi måste vara extra noga med vad vi säger och gör för säger vi något dumt eller handlar dumt så kan det påverka våran framtid. Man tycker att man vet så mycket när man är 16, men egentligen vet man ingenting. Som lite hjälp att gräva fram mina innersta tankar så att de skall bli synliga lyssnar jag på Melissa Horn. Hennes röst och sätt att framföra sången är helt fantastisk, I love it! Med dessa meningar och denna sång önskar jag er godnatt..

Av Elin . - 24 februari 2012 12:59

Jag diggar sportlovet då man inte behöver göra någonting alls, men nu börjar jag få tristess! Att bara gå runt här hemma och inte göra någonting gör mig rastlös. Men vad kan man göra när man bor här ute bland åkrar, sandvägar och skog? Nej just precis, ingenting! Jag har i alla fall bestämt mig för att tillbringa dagen, kvällen och natten hos farmor och farfar. Det står inget speciellt på programmet men det ändå lite omväxling till skillnad från att vara hemma och uggla, så att säga. Vad skall ni sysselsätta er med idag?

 

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards