applelife

Alla inlägg under januari 2012

Av Elin . - 3 januari 2012 19:00

Läsåret 2010-2011, när jag gick på åttonde klass var jag med i en italienska klubb varje torsdag efter skolan. Vi bakade, pratade, sjöng och lärde såklart oss det italienska språket. För mig gick det dock inte så bra, kanske därför att jag inte försökte ordentligt. Men hur som helst, så efter några månader som medlem i klubben fick vi alla 9 medverkande veta att vi skulle få chansen att åka till Italien på våren därpå följande år. Alla blev ju såklart otroligt ivriga och glada, men jag blev inte bara ivrig och glad jag blev också väldigt nervös. Jag hade aldrig åkt flygplan förut och jag funderade över hela flyggrejen flera månader före det ens var dags att bege sig iväg. Men flygresan gick hur bra som helst, jag hade oroat mig helt i onödan, som vanligt. Hela resan var helt obeskrivligt rolig och spännande! Jag vill absolut åka till Italien flera gånger i mitt liv. Jag älskade det!

 

Flygfältet i Helsingfors.

 

Inne i flygplanet innan det startat till Frankurt am Main.

 

Finland!

 

På flygplatsen i Frankfurt am Main.

 

Flygfältet i Frankfurt am Main.

 

Flygfältet i Frankfurt am Main.

 

Spagetti och köttfärssås var det vi åt under den stunden vi var i Frankfurt am Main.

 

Flygplanet vi åkte från Frankfurt am Main till Florens med.

 

Tyskland!

 

Alperna.

 

Så här ljust och grönt var det när vi äntligen landade i Florens.

 

Tågstationen i Florens. Vi skulle åka tåg till den lilla staden Lucca.

 

Otroligt vacker utsikt var det hela vägen.

Massor av bilar och skotrar stod i långa rader längs gatorna i Lucca.

 

Muren som omringar staden Lucca. Hålls man innerom den muren är det omöjligt att tappa bort sig, eller jaa nästan i alla fall.


//Academic year 2010-2011, when I was in eighth grade, I was involved in an Italian club every Thursday after school. We baked, talked, sang and taught us of course the Italian language. For me, it was not as good, maybe because I have not tried properly. But anyway, so after a few months as a member of the club we got all nine participants know that we would get the chance to go to Italy in the spring of subsequent years. All turned out to be naturally eager and excited, but I was not only eager and pleased I was also very nervous. I had never traveled with airplane before and I thought about the whole flight thing months before it was even time to go away. But the flight was well, I had worried needlessly, as usual. The whole trip was quite indescribable fun and exciting! I definitely want to go to Italy several times in my life. I loved it!

 

 

 

Av Elin . - 3 januari 2012 14:00

Hela min förmiddag har gått åt till att hjälpa några vänner att packa ner saker inför deras flytt på lördagen. Det handlar om en tre barns familj som skall flytta till ett lite större hus p.g.a behov av mera utrymme. Det nya trevånings huset ligger ungefär en halv kilometer ifrån det gamla huset och det räcker ungefär 15 minuter att gå dit till fots. Jag såg det nya huset för första gången idag och jag blev så otroligt förälskad i det! Det är ett gammalt, stort, öppet och ljust hus, och vanligtvis så brukar jag inte alls gilla gamla hus, men detta var bara så perfekt! Skulle jag vara lite äldre och skulle inte huset ligga i den här lilla staden så skulle jag direkt flytta in. Där finns ännu inga möbler, dem skall vi bära in först på lördagen då vi är hela dagen där och hjälper till att flytta allting från det gamla huset till det nya. Är så nyfiken på hur allting kommer att se ut sen när det är klart. Källaren kommer inte bli klar på en tid så det får jag ännu vänta länge på. Där skall de göra iordning ett rum åt deras äldsta dotter och dörrarna skall målas vita.

Nu väntar jag bara på att få åka dit och hjälpa till på lördag, skall bli så spännande att få se hur allting blir där inne! Så här ser det ut nu, utan möbler.

                     

// My whole morning has been spent to help some friends to pack things for their move on Saturday. It's about a three children family to move to a bigger house because of the need for more space. The new three-story house is located about half a kilometer away from the old house and it will last approximately 15 minutes to go there on foot. I saw the new house for the first time today and I was so incredibly in love with it! There is an old, large, open and bright house, and usually I do not like all old houses, but this was just so perfect! Would I be a little older and would not be building in this small town, I would immediately move into. There is no furniture, we carry them in first on Saturday when we are there all day and helps to move everything from the old house to the new. I'm so curious about how everything will look like then when it's done. The basement will not be finished for a while so I must still wait a long time. There they do prepare a room for their oldest daughter and the doors shall be painted white.
Now I am waiting to help them on Saturday, it shall be so exciting to see how everything is in there! Here's how it looks right now.

 

 

Av Elin . - 2 januari 2012 18:45

Kollade igenom alla mina nagellack, och tur det! En tredjedel av dem var jag tvungen att slänga eftersom de var gamla eller tappat sin riktiga konsistens. Men fastän jag slängde så många har jag ännu runt 15 kvar! Om sanningen skall fram så använder jag inte ens alla, men varje gång jag ser någon ny fin färg på ett nagellack så är jag tvungen att köpa det. Det är därför jag samlar på mig så många och sedan inte hinner använda dem och är tvungen att slänga bort dem. Jag borde ha ett nyårslöfte som lyder såhär: "Jag skall inte köpa något nytt nagellack detta år", men jag har inget sådant löfte eftersom jag vet att jag inte kan hålla det.

Men i alla fall, så skall jag nu försöka använda slut de nagellack jag redan har och köpa så några som möjligt.

     

Av Elin . - 2 januari 2012 13:45

I förra inlägget fick ni redan se lite av halsduken och mössan jag blev så förtjust och som sedan blev mina. Jag tänkte visa dem lite närmare eftersom man inte såg dem så bra på den förra bilden. Jag vet inte varför jag blev så förskräkligt förtjust i dem, de kändes bara så rätt och det bruna och gröna mönstret är bara för fint. Tyvärr går det inte att hitta dessa i någon butik eftersom mormors väninna har stickat dem själv. Hon måste vara otroligt duktig, för mössan ser precis ut som om den var köpt! Skulle gärna ta emot något annat hon stickat, som till exempel en tröja. Åh, jag bara älskar stickade tröjor! Men vi får se, tror inte det kommer att komma någon stickad tröja eftersom jag inte ens känner hela personen. Men jag är i alla fall jätte nöjd över halsduken och mössan!

     

Av Elin . - 1 januari 2012 16:15

Nu är det nya året här. Ett år fullt med möjligheter och händelser, och ett år med en extra dag på köpet! Jag menar såklart den dagen vi har endast vart fjärde år, 29:de februari. Jag ser fram emot det nya året. Jag skall fylla 16, gå ut grundskolan, börja gymnasiet, se min kusin bli konfimerad och mycket mycket mera.

Som ni redan vet så välkomnade jag det nya året hos min mormor i Borgå. Trots att det bara var hon och jag så hade vi det otroligt trevligt tillsammans. Vi såg på Astrid Lindgrens populära deckarserie Kalle Blomqvist & Rasmus, åt mycket smått och gott, var ute var femtonde minut för att se på fyrverkeriet som höll på från klockan 16.00-02.00 och sist med inte minst så pratade vi om gamla minnen och drömde oss framåt i tiden.

Jag hade ett roligt nyår utan någon stor fest och massor med vänner. Att vara med någon som betyder mycket och som man annars inte så ofta träffar, är ibland det allra bästa!

 

Så här lite snö var det. Hade hoppats på lite mera!

     

Såhär fint ville mormor duka fastän det bara var vi två.

    

Skål, och Gott Nytt År 2012!

   

Det var jätte kallt, så var tvungen att låna mormors mössa och halsduk. Blev riktigt förtjust i dem, och snäll som hon är gav hon dem åt mig!

        

 

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards