applelife

Alla inlägg under januari 2012

Av Elin . - 11 januari 2012 17:30

Det sägs ju att en bild säger mera än 1000 ord och därför har jag bestämt mig för att berätta om min dag med hjälp av tre bilder. Det går väldigt lätt att berätta om den denna dagen i bilder eftersom det är den mest onödiga dagen på hela veckan. Okej där ljög jag kanske lite, tyska är verkligen inte onödigt och nu, när jag äntligen har fått tyg så jag kan sy min klänning, är inte textilslöjd så onödigt det heller. Ung Företagsamhet brukar jag se som en tråkig lektion men idag gjorde vi faktiskt några framsteg som åtminstone jag är väldigt stolt över och efter skolan åkte jag med hem till min kompis och vi bakade lite och planerade bland annat marknadsföring för vårt Unga Företag. Men som sagt, här är de största delarna av min dag i bilder.      

// They say a picture says more than 1000 words and therefore I have decided to tell you about my day with the help of three pictures. It is very easy to tell if this day in pictures as it is the most unnecessary day of the week. Okay, that was a little lie, German is not really unnecessary, and now, when I finally got cloth so I can sew my dress, not textile crafts as unnecessary, either. Young Enterprise, I usually see as a boring lesson, but today we did actually some progress at least and I'm very proud of it. After school I went home to my friend and we baked a bit and planned advertise for our company. But here are the biggest part of my day in pictures.

 

Av Elin . - 10 januari 2012 18:15

Ibland när man hör en låt är det som om allting stannade till och man börjar fundera på olika saker, till och med sådant som hänt för länge, länge sedan. Har ni också varit med om det? Man får en sådan där konstig, men till lika härlig känsla och så kommer massor av tankar upp i huvudet, ibland bra, ibland mindre bra. Det är så jag känner när jag hör sången "You raise me up", jag har ingen aning om varför. Det bara är så. Finns det någon sång som får er att stanna till o tänka när ni hör den?

// Sometimes when you hear a song, it is as if everything stopped and you start thinking about different things, even things that happened long, long ago. Have you also felt that? You get one of those weird, but the same great feelings, and so will lots of thoughts in your head, sometimes good, sometimes not so good. That is how I feel when I hear the song "You Raise Me Up", I have no idea why. Is there a song that makes you stop and think when you hear it?

Av Elin . - 10 januari 2012 15:15

Fastän det är intressant att höra på när någon berättar om vilka olika möjligheter det finns för oss nionde klassister i höst, är det ändå så frustrerande ibland. Tänk er nu att man har bestämt sig för att studera i en skola, men sedan får man höra intressanta och spännande saker om en annan skola och så vet man till slut inte mera vad man vill. Jobbigt eller hur? Jag känner igen mig själv mycket väl i den situationen. Innan jag verkligen bestämde mig att jag vill gå i gymnasiet och bli student var jag en osäker person som ändrade mig varannan vecka, och det var verkligen jobbigt. Ena veckan ville jag gå gymnasiet den andra i någon yrkesskola, och i mitt fall var det då Borgå Handelsläroverk. Därför var jag lite nervös över att jag igen skulle ändra mig när det idag var en kvinna och berättade om den skolan, men det gjorde jag inte! Jag står fortfarande fast vid att gå i gymnasiet och det är jag väldigt glad över. Jag vill ha en bred allmänbildning och förstå olika saker och sedan ha alla de möjligheter man har efter studenten. Det är inte så att jag tycker att man är sämre om man går i en yrkesskola, men det är nog bara ingenting för mig. Hurdan skola skall ni söka till / går ni i?

 

// Although it is interesting to hear when someone talks about the different options available to us ninth graders this fall, it's also so frustrating sometimes. Imagine now that you have decided to study in a school, but then you get to hear interesting and exciting things about another school and in the end you don´t no more know what you want. Hard isn´t it? I know myself very well in that situation. Before I really decided that I want to go to High school, I was an insecure person who changed my mind every other week, and it was really tough. One week, I wanted to go to High school the other in a vocational school, and in my case it was the Borgå Handelsläroverk. Therefore, I was a little nervous that I would change my mind again when  a woman today was and talked about the school, but I didn´t! I still want to go to high school and I am very happy about it. I want a broad general knowledge and understanding of different things and then have all the opportunities they have after graduation. It's not that I think you´re bad if you go into a vocational school, but it's probably just nothing for me. What kind of school you should apply to / are you in?

Av Elin . - 10 januari 2012 06:00

God morgon på er. Är så trött att jag egentligen bara skulle vilja sova, men är tvungen att göra mig klar för att åka iväg till skolan. Ingen toppen dag idag precis, har matematik som jag helt enkelt inte förstår hälften av. Men jag hoppas i alla fall på det bästa, och att vår nya lärare kan sin sak att lära oss. Det kommer också några personer från Borgå Handelsläroverk och berättar om den skolan idag, och fastän jag inte har planer på att söka dit tycker jag att det är intressant att höra vilka möjligheter det finns efter grundskolan. Det är väl så min dag kommer att se ut i stort sett. Hur ser er dag ut?

 

// Good morning to you. Is so tired that I really just want to sleep but I have to get ready to go off to school. No great day today, I just have math that I just don´t understand half of. But I nevertheless hope for the best, and that our new teacher know how to learning. There are also some people from Borgå Handelsläroverk who tells about the school today, and although I do not have plans to study there, I think it's interesting to hear what options there are after elementary school. That's how my day will look like today. How is your day look like?

 

Av Elin . - 9 januari 2012 13:55

Och så var man tillbaks i skolan igen. Första dagen kändes bättre än jag hade trott, det var härligt att få träffa alla kompisar igen och fått höra om allt roligt och tråkigt de varit med om under jullovet. Dagen började med att rektorn sade några ord åt oss elever och sedan fortsatte alla lektioner helt vanligt. En speciell sak är dock att vi fått en ny lärare i matematik och fysik. Jag vet inte ännu om jag tycker det är positivt eller negativt då jag inte ännu har haft lektion med honom. Maten har tyvärr inte blivit bättre, men det hade nog säkert ingen ens trott att den skulle göra heller. Annars har dagen varit helt som dagarna brukar i Lovisanejdens Högstadium.

Vill ännu bara ännu tillägga att om du läser detta Camilla så skall du veta att åtminstone en fjärde del av klassen saknade dig idag och hoppas på att du kommer tillbaks till torsdagen då vi har dig nästa gång.

   

Min fina vän Josefin. Det var härligt att se henne igen.

 

Skolmat. Gott? No way!

 

// And so it was back in school again. The first day I felt better than I had thought,    it was great to meet all friends again and hear about all the fun and sad they had experienced during the Christmas vacation. The day began with the head teacher said a few words for us students, and then went all lessons completely normal. A special thing is that we got a new teacher of mathematics and physics. I do not know yet if I think it's positive or negative because I do not even have had a lesson with him. The food has unfortunately not improved, but it probably would surely no one even thought that it would do either. Otherwise, the days have been quite as days usually in Lovisanejdens Högstadium .

I just want to add that if you read this, Camilla so you should know that at least a fourth part of the class missed you today and hope that you will return to Thursday when we have you next time.

Av Elin . - 8 januari 2012 18:30

Jag kände att jag behövde en promenad för att skildra tankarna och trots kylan och den myckna snön var det faktiskt riktigt härligt. Älskar när inga bilar kör förbi, utan att det är helt tyst, då hör man sina egna fotsteg i snön. Love it! Nu när snön kommit (helt försent!) är allting mycket ljusare, och om man gillar att fotografera får man helt underbara bilder. Jag är inte bra på att fotografera, verkligen inte! Det har aldrig liksom hört till mina stora intressen. Brinner för att skriva inte för att knäppa bilder på allt från människor till naturfenomen. Men eftersom det är så himla tråkigt med en blogg utan bilder så har jag börjat satsa mera på fotograferingen och såklart hade jag kameran med mig ut också. Så här vackert är det i byn där jag bor.

 

 

// I felt I needed a walk to portray the thoughts and despite the cold and the abundance of snow, it was actually really nice. I love it when no cars driving past, that it is completely silent, then you can hear his own footsteps in the snow. So amazing! Now that the snow came (quite late!), everything is much brighter, and if you like to photograph you get wonderful pictures. I'm not good at photography, certainly not! There has never heard to my great interests. I have a passion to write, not to snap pictures of everything from people to the natural phenomenon. But because it is so boring with a blog without pictures so I have begun to focus more on the photography and of course I had the camera with me out today. Look how beautiful it is in the village where I live.

Av Elin . - 8 januari 2012 11:45

Oj så länge jag sov idag! Vaknade halv 12, vilket är sent för att vara jag. De här hemma gillar inte alls det att jag sover länge, men vadå när det är sista dagen på jullovet skall man ju ta ut det allra sista av sömnen. Min morgon, eller ja morgon o morgon, förmiddag kanske vi borde kalla det, började med ett godmorgon och sedan gick det så småningom över till prat om sommarjobb. Tycker att sådant är så jobbigt då det är jätte svårt att ens skaffa ett åt sig. Själv kan jag inte tänka mig något annat än ett jobb på ett dagis eller någon affär, men ärligt talat vem vill egentligen jobba på sommaren? Jag kan nog säga med nästan en 100% säkerhet att man bara jobbar för pengarna. Det finns ju så många roliga saker sommaren finns till för, inte för att jobba! Sola, bada, resa, vara med kompisar, sova länge och bara vara liksom. Eller varför har annars alla semester på sommaren? Okej, de har jobbat hela vinterhalvåret och behöver ledigt, men det gör vi unga också! Att gå i skolan är faktiskt ingen dans på rosor, det är j*vligt tungt ibland och det är våra ungdomars jobb. Behöver inte vi alls ledigt? Det jag försöker säga är att vuxna skall dra ner på det att tvinga unga att jobba på sommaren. Ledighet uppskattas och behövs av alla. That´s just the way it is. Någon som håller med mig?  

// Oh so long I slept today! Woke 11:30, which is late to be me. My family don´t like that I sleep a long time, but in the last day of my Christmas vacation so I want to sleep. My morning began with a "good morning" and then went on to eventually talk about summer jobs. I think that such is so hard when it's really hard to even get one. I myself can not imagine anything other than a job at a nursery or any business, but honestly who wants to work in the summer? I can say with almost 100% certainty that you just work for money. There are so many fun things are there for the summer, not to work! Sunbathing, swimming, travel, be with friends, sleeping late and just be like. Or why else have the adults any vacation in the summer? Okay, they've worked all winter and need time off, but that needs we young too! Going to school is actually not a bed of roses, it is f*cking heavy at times and it is our young people's jobs. Do not we need vacation at all? What I am saying is that adults should cut down on it to force young people to work in the summer. Vacation is appreciated and needed by everyone. That's just the way it is. Does anyone agree with me?

 

Av Elin . - 7 januari 2012 19:15

Ända sedan jag vaknade idag för ungefär 3 timmar sen har jag suttit och funderat över en ny header till bloggen, och gjorde några exemplar på olika. Först verkade det vara helt hopplöst att komma på något bra. Vill liksom ha något nytt och extra, är så trött på den här gamla fastän den inte ens är en månad gammal. Men till slut fick jag till det riktigt bra faktiskt! Är super nöjd över den och det är definitivt den som gäller nu en tid. Hoppas ni också gillar den, om inte så tar jag gärna emot förslag hur ni vill att den skall se ut.

 

// Ever since I woke up today for about 3 hours ago, I sat and thought about a new header for the blog, and made some copies on different. At first it seemed quite hopeless to make a good one. Would like to have something new and extra, I´m so tired of this old, although it is not even a month old. But eventually I made a really good one! I´m super happy about it and it's definitely the header on the blog now for some time. Hope you also like it, if not then I am happy to receive proposals how you want it to look like.

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards