applelife

Alla inlägg under januari 2012

Av Elin . - 20 januari 2012 19:46

Roligaste lektionen

Är också denna vecka dagens tredje lektion; samhällslära. Jag vet inte varför det plötsligt har börjat intressera mig så mycket, kanske för att vi får uttrycka våra åsikter och faktiskt göra praktiska saker. Som idag var vi ute på stan och gjorde en gallup om det kommande presidentvalet. Vi hade runt 25 minuter på oss och den grupp jag var med i lyckades få fram 22 personers åsikter. Det var så förfärligt roligt, I loved it!

 

Bästa händelserna

Att jag äntligen är här hos mormor igen gör mig så otroligt glad, därför kommer det absolut att komma med i denna kategori. En annan sak som hört till de bästa denna vecka är när Yrkesskolan Inveon var och höll lite information för oss nionde klassister. Fastän jag inte tänkt söka in till någon yrkesskola uppskattar jag ändå det att vi får den information om dem som vi har rätt att få.

 

Den mest lyssnade låten

För mig är Cheryl Cole ett nytt namn, och har denna vecka lyssnat så otroligt mycket på hennes musik. En av favoriterna är Fight for this love.

 

Sak jag blivit extra glad över

Tror inte det finns någonting jag blivit speciellt glad över denna vecka. Eller ja, kanske det när vi lyckades så bra med gallupen idag. Läraren blev stolt och det gör mig så glad! Tack vare detta brydde jag mig inte så värst mycket över det att jag förfrös mina fingrar.

 

Bästa ögonblick

När jag läst de fina kommentarer ni skrivit till mig här på bloggen ,och allt beröm jag fått från olika håll. Har även fått kontakt med en alldeles fantastisk människa, och jag hoppas verkligen kontakten mellan oss fortsätter länge, länge till!

 

Hur har er vecka varit?

 

Ps: Tänkte att jag inte skriver alla inlägg på engelska längre, eftersom det inte verkar behövas.

Av Elin . - 20 januari 2012 05:58

Godmorgon! Har lite exta bråttom denna morgon, men tänkte ändå lägga ihop ett inlägg med tanke på att jag åker till mormor på eftermiddagen och nästa inlägg först kommer någongång i kväll. Hoppas ni kommer ha en bra dag idag, själv skall jag sitta o lyssna på en person som berättar om Yrkesinstitutet Practicum, göra en gallup på stan och gymma.  

// Good morning! Have a little exta hurry this morning, but the thought I still put together a post because of that I go to my grandmother in the afternoon and the next post first come sometime tonight. Hope you will have a good day today, myself, I sit o listen to a person who tells about Vocational Institute Practicum, a Gallup poll on the town and going to the gym.

Av Elin . - 19 januari 2012 16:37

Som rubriken säger så har jag varenda torsdag en otroligt dålig dag. Tråkig och lång, och dessutom blir jag sur för ingenting. Usch, verkligen jobbigt! Hur brukar ni hantera saker och ting när ni har en dålig dag?

På grund av all tråkig tid här är jag så otroligt glad att jag imorgon äntligen får åka och hälsa på mormor igen. Ser alltid fram emot besöken där eftersom jag då slipper allting här hemma. Inget-att-göra problem finns inte när jag är där, vilket ofta uppstår här hemma. Så jag är riktigt glad att det finns ett ställe jag kan åka till när jag vill och behöver det.  

// Like the title says, I have every Thursday an incredibly bad day. The day is boring and long, and sometimes I just feel myself down. Ugh, really hard! How do you usually handle things when you have a bad day?

Because of all the boring time here, I am so incredibly happy that I finally get to go tomorrow and see my grandmother again. Always look forward to visits there because I do not have anything to do here at home. None-the-making problem is not exist when I'm there, which often occurs at home. So I'm really happy that there is a place I can go to whenever I want and need it.



Av Elin . - 18 januari 2012 18:18

Sitter här och pratar i skype och under tystnaderna sitter jag och funderar lite och lyssnar på musik som lockar fram mina tankar extra mycket. Vad som rör sig i mina tankar är funderingar över liv, kompisar, framtid och bloggen. Vad skall man egentligen göra eller skriva om för att folk skall läsa en blogg? Och hur svårt är det egentligen att skriva en kommentar om man en gång redan har klickat in på bloggen? Jag bara frågar..

// Sitting here and talking on skype and when the silences become I sit and think a little and listening to music that brings out my thoughts extra much. What goes on in my mind are thoughts about life, friends, future and blog. What are we supposed to do or write about for people to read a blog? And how difficult is it to write a comment for it once already clicked on the blog? I just ask ..

 

Av Elin . - 18 januari 2012 14:37

En av mina vänner som jag umgåts otroligt mycket med på den senaste tiden heter Ida. Vi är inte direkt bästa vänner och brukar inte tillbringa så mycket tid tillsammans som vi har gjort denna vecka. Är riktigt nöjd över att lite kunna variera vem jag tillbringar dagen tillsammans med. Om jag umgås dag ut och dag in med samma människa/människor så blir det snabbt tråkigt och det händer så lätt att vi blir irriterade på varandra av minsta lilla detalj. Såklart skall man ju aldrig helt byta ut de man brukar vara tillsammans med, men man kan minska lite på den tid man umgås med varandra.

Nu kanske detta blev lite komplicerat, men det jag försöker säga är att det är bra att vara med lite olika människor ibland.

  

// One of my friends that I spent a lot of time with this week named Ida. We are not exactly best friends and do not usually spend so much time together as we have done this week. Are really pleased to be able to vary a bit who I spend the day with. If I spend day in and day out with the same person / persons, it becomes quickly boring and it happens so easily that we get annoyed with each other by every little detail. Of course you should never completely replace the ones you tend to be with, but you can reduce some of the time you spend with each other.


Well, maybe this was a bit complicated, but what I'm trying to say is that it is good to be with some different people sometimes.


Av Elin . - 17 januari 2012 15:54

Information om Yrkesskolan Inveon i Borgå, anteckningar om blodomloppet, pulsmätning och multiplikation med bråk är några ord som beskriver det jag gjort och varit med om idag. Har varit en dag dom de flesta andra, inte super rolig men inte heller dålig. Efter skolan blev jag på stan som sällskap åt min kompis som skulle skriva ett prov. Vi gick runt lite i klädbutiken Seppälä eftersom där fortfarande var rea. Brukar inte hitta någonting från den affären men denna gång var turen på min sida, och jag fyndade några saker. Mera om dem får ni läsa om senare. Nu bjuder jag på en bild av mig själv. Hur har er dag varit?

  

// Information on the Vocational School Inveon in Porvoo, notes about the circulatory system, heart rate, and multiplying with fractions is words that describes what I have done and been through today. Has been a day like most others, not super funny but not bad either. After school, I was in town as a companion for my friend who would write a test. We walked around a bit in the clothing store Seppälä because there was still sale. I usually don´t find anything from the shop but this time it was luck on my side, and I find some things. More about them, you will read about later. Now, I offer a picture of myself. How has your day been?

Av Elin . - 16 januari 2012 17:26

Har haft en rätt tråkig dag idag, så blev riktigt glad när senaste numret av Cosmopolitan låg i brevlådan. Fick en halvårs  prenumeration av tidningen som en julklapp av farmor och farfar. Detta nummer är fullspäckat med mode, trender, relationer, tester, tips och en hel extra tidning full med träning. Jag är otroligt förtjust i det nya numret och jag rekommenderar verkligen att ni läser den!       

// I had a pretty boring day today, so was really happy when the latest number of Cosmopolitan was in the mailbox. Got a six month subscription to the magazine as a Christmas gift from Grandma and Grandpa. This magazine is packed with fashion, trends, relationships, reviews, tips and a whole extra Journal with full of training. I'm extremely fond of the new number and I recommend that you read it!


Av Elin . - 16 januari 2012 14:45

Jag brukar inte vilja prata öppet om mina framtidsplaner eftersom det är många som inte alls förstår mig. Men eftersom denna blogg är till för att ni skall få veta mera om mig och jag skall berätta om mitt liv, mina tankar och mina drömmar, så har jag bestämt mig för att ta upp mina framtidsplaner.

Journalist vet säkert redan de flesta av er att jag vill bli. Och det därför för att jag verkligen brinner för att skriva och jag vill träffa många olika människor när jag jobbar. Men nu pratar jag inte om att vara en journalist på t.ex Östra Nyland, Hufvudstadsbladet eller Aftonbladet som är mera bekant för er som bor i Sverige, utan jag vill satsa på och mitt mål är att jobba på en tidning som t.ex SOLO eller Cosmopolitan. Jag är inte så värst intressead och inte heller bra på historia, nyheter, politik och ekonomi som man bör vara om man jobbar på en såkallad dagstidning som Hufvudstadsbladet eller Aftonbladet. Jag vill hellre skriva om trender, musik, kändisar, mode och relationer. Måste även tillägga att jag vill ha ett jobb jag inte tycker är för tråkigt eller jobbigt, utan jag vill vara glad när jag skall gå iväg till jobbet på morgonen. Och i journalist yrket får man träffa otroligt mycket olika människor och man får lön för att vara nyfiken. Alltså, helt perfekt för mig!

Förutom att jobba som journalist vill jag såklart också blogga. Har redan mycket flera läsare än jag hade väntat mig när jag började blogga för en månad sedan, men såklart hoppas jag att jag kan samla på mig flera under de kommande åren.

Sverige är det land där jag vill bo. Närmare bestämt i Stockholm. En lägenhet på söder- eller östermalm skulle inte sitta fel, men om man vill bo där skall man vara beredd att betala några 1000 lappar (euro).

Pojkvän hoppas jag ju såklart också på att hitta och vara lycklig tillsammans med. Barn är ett måste, tycker det hör livet till, men det får nog vänta tills jag är minst 25. Man måste ju hinna vara lite ung, vild och galen före man bildar familj.

Resa är någonting jag vill göra mycket. Besöka länder som t.ex Spanien, Italien, Tyskland, USA, Australien, Grekland, Island, Frankrike och Turkiet.

Och sist men inte minst vill jag hålla kvar kontakten med mina underbara vänner och såklart hitta massor av nya! Hur ser era framtidsplaner ut?

 

// Usually do not like to talk openly about my future plans because there are many who don´t understand me. But this blog is for you to learn more about me and I will tell you about my life, my thoughts and my dreams, so I have decided to talk about my future plans.


Journalist probably already know most of you that I want to be. And because of that I am really passionate about writing and I want to meet many different people when I work. But now I am talking not about being a journalist for example Östra Nyland, Hufvudstadsbladet or Aftonbladet (that is more familiar to those who live in Sweden). My goal is to work for a newspaper such as SOLO or Cosmopolitan. I'm not very interested in and not good at history, news, politics and economics as you should be if you work on a so-called newspaper like Hufvudstadsbladet or Aftonbladet. I'd rather write about trends, music, celebrities, fashion and relationships. Must also add that I want a job I do not think is too boring or difficult, I want to be happy when I shall go off to work in the morning. A journalist meet a lot of people and they get money for being curious. So, just perfect for me!


Besides working as a journalist, I would of course also blogging. I already have much more readers than I had expected when I started blogging a month ago, but of course I hope I can collect myself more in the coming years.


Sweden is the country where I want to live. Specifically, in Stockholm. An apartment on the south or eastmalm would not be bad, but if you want to live there, you must be prepared to pay a few 1000 euro.


I also hope that I find a boyfriend who I´m happy with. Children are a must, I think that belong to the life, but it'll have to wait until I am at least 25. You have to have time to be a little young, wild and crazy before you start a family.


Travel is something I want to do much. Visit countries such as Spain, Italy, Germany, USA, Australia, Greece, Iceland, France and Turkey.


And last but not least, I keep in touch with my wonderful friends and of course find plenty of new! What are your plans for the future?


Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards