applelife

Alla inlägg under januari 2012

Av Elin . - 26 januari 2012 16:00

Som ni vet så upplever jag alla torsdagar som dåliga dagar. Har ännu inte funnit något orsak till det, det bara är så helt enkelt. Man har en bra känsla på morgonen men den försvinner redan efter första lektionen på grund av vår klass som bara gör en depremerad. De flesta där är bara så omogna och verkar inte förstå hur man uppför sig mot sina medmänniskor. Hade i alla fall två lugna lektioner då jag inte deltog i gymnastiken. Vår lärare var otroligt snäll och lät oss lyssna på musik, så jag satt bara och drömde mig bort lite grann när Erik Hassles låt Standing where you left me spelades upp. Slutade skoldagen med två lektioner språkhistoria, och historia har aldrig riktigt varit min grej så jag tycker inte det är så värst intressant, men jag står ut i alla fall. Det skulle nog inte riktigt spela någon större roll vad vi skulle hålla på med på svenska lektionerna, jag skulle ändå följa med, jobba, och sträva till ett högt vitsord! Hur har ni haft det idag?  

 

 

 

Av Elin . - 26 januari 2012 06:16

Ni skulle bara veta hur glad jag blir när jag direkt på morgonen läser de fina kommentarer ni skrivit. Tusen tack! Det betyder mycket att ni kommenterar och berättar vad ni tycker om bloggen och vissa inlägg. Jag menar, hur roligt är det att bara säga ut sina egna åsikter om man inte får veta lite om andras också? Det var två kommentarer från det senaste inlägget igår som gjorde mig lite extra lycklig. Det var kommentarer som berättade att en blogg med tankar är bättre än en blogg med fester, vänskor och naglar. Jag håller med dessa tjejer som skrev det. För hur intressant är det egentligen för någon att veta om jag har varit på någon fest varje helg? Men som sagt, stort tack till er tjejer som skrivit så fint och alla ni andra som kommenterar också! Så här såg tjejernas kommentarer ut..

 

Petra Onsdag 25 januari 19:50

Fantastiskt inlägg, dina formuleringar är bara för bra. Fortsätt med det du gör, du borde få flera läsare. Mycket intressantare med en blogg om tankar än om 100 inlägg om dagen som handlar om väskor och naglar. Keep going girl!

 

Malin Onsdag 25 januari 22:27

Fustrerande det där med läraren! Är ofta så av någon konstig anledning att när det finns en lärare som man tycker är bra så nej, då ska den läraren sluta. Men hoppas det fixar sig på något vis, har ingen bra idé tyvärr. Gillar verkligen att du skriver ner tankar. Mycket roligare att få ta del av människors tankar än om människors kläder. :) gillar verkligen din blogg! (gosh, vilken lång kommentar!)

 

 

Av Elin . - 25 januari 2012 17:32

Man skall inte skriva om allt i en blogg, särskilt inte sådant som inte intresserar någon. Känslor är också någonting man i dagens "bloggvärld" inte kan skriva för mycket om, men när det dyker upp saker som är så orättvisa och som jag blir så frustrerad över, tar jag upp det i bloggen. Dels därför för att jag vill uttrycka mina åsikter och dels för att ni skall kunna kommentera och berätta om ni upplevt någonting liknande någon gång. För att komma till saken någon gång så kan jag säga att jag inte förstår mig på rektorer. Är det inte meningen att de skall tänka på vad som är bäst för eleverna? Då skall väl en kompetent lärare inte vara tvungen att sluta för att den inte får sitt kontrakt förlängt, och istället en oerfaren och outbildad student få jobbet? Och att för mycket oljud på lektionerna skulle vara orsaken till varför den kompetenta läraren måste sluta, är ju bara för löjligt. Egentligen vet jag inte allting om varför denna lärare är tvungen att sluta, men det har såklart gått mycket rykten och alla de säger att han måste sluta på grund av för hög volym under lektionerna. Personligen så tycker jag att han lär oss elever bra och på sitt eget sätt och det är bara fel att han måste lämna oss nu mitt i läsåret. Så viktig är skolan för mig att jag inte vill att någon som nyss gått ut gymnasiet undervisar högstadieelever. Jag har sagt min åsikt men den verkar inte tas någon hänsyn till så nu har jag ingen aning om vad som blir nästa steg, eftersom beslutet redan är fattat; vi skall få en student till lärare. Vad är er åsikt om detta?

 

Av Elin . - 25 januari 2012 15:06

Min dag har, som alla andra onsdagar, varit en otroligt lätt dag. Tyska, textilslöjd och Ung Företagsamhet är de tre ämnen som stått på schemat idag. Har redan tidigare visat ett par bilder på min klänning jag håller på att sy på textilslöjden, och idag sydde jag ihop den och tog hem och prövade den. Den är riktigt snygg, men tyvärr för stor så är tvungen att sy in ett par centimeter när jag syr fast blixtlåset nästa vecka. Så här ser klänningen ut nu..

        Ja, jag är väldigt koncentrerad!

   

 

Av Elin . - 24 januari 2012 17:22

Är så otroligt glad just nu. Jag tror jag har världens bästa pappa! Vill inte berätta något mera om det just nu eftersom hela grejen jag är glad över ännu är lite osäker. Jag försöker att inte ta ut någonting i förskott för man blir så otroligt besviken och sårad då. Men så fort allting är säkert så skall ni såklart få höra allt! Trots att jag är så glad så är jag ändå osäker, då saken som skall hända är så sällsynt. Oj, vad oklart detta blev nu, men som sagt så lovar jag att göra allting klarare för er lite senare. Har ni förresten haft en bra dag?

   

 

        

Av Elin . - 23 januari 2012 17:45

Nejdå, ta inte rubriken så seriöst. Bara jag som drömmer mig framåt lite. Har suttit och lyssnat på Alicia Keys låt New York(Empire state of mind) nu i några dagar och den ger en tanke om att allting verkligen är perfekt i New York. Om man lyckas där så lyckas man var som helst. Där finns ingenting man inte kan göra. Alla går ut på häftiga nattklubbar och tar några drinkar och träffar folk och när man vill hem för taxin en enda hem till dörren. Jag menar, hur lyx är inte det? Då kan man ju fråga sig om det verkligen är så. Kanske svårt att svara på det när man aldrig ens har varit i själva staden. Men jag antar att en person som vill att alla skall känna igen namnet på den och som vill satsa på sin kärriär inte skulle säga nej till att få jobba och bo där. Eller vad anser ni?

Att någon gång i livet få bo i New York kanske trots allt bara är en enda stor dröm, men drömmar är tillåtna och jag drömmer mig gärna bort till hur det skulle vara att bygga upp ett liv där. Som ett hjälpmedel har jag låten som jag redan nämnde; New York(Empire state of mind). Vad tycker ni om den? Lyssna & kommentera!

Av Elin . - 22 januari 2012 17:54

Idag gäller det då. Jag menar såklart att välja president för sex år framåt. Personligen så vet jag ingenting om politik och ibland tycker jag att det är bland det onödigaste som finns här i världen, näst efter krig då förstås! Men eftersom politik är något som finns i vår vardag och som troligtvis aldrig kommer att försvinna så är man ju tvungen att följa med det lite grann i alla fall. Därför har jag också en favorit av presidentkandidaterna. Det hör inte till att man säger högt vem man röstar på och vem favoriten är, men då jag inte får rösta bryr jag mig inte om det. Min favorit är helt klart kandidat nummer 8, Eva Biaudet. Hon tycker likadant som jag och det är ju det som är en av faktorerna till varför man just röstar på en viss kandidat. Eller?

 

Av Elin . - 21 januari 2012 15:44

Idag var det en såkallad öppna dörrar dag i Inveon i Borgå. Eftersom jag tillbringar denna helg hos mormor här i Borgå och mina två kusiner går i den skolan, var det självklart att jag skulle åka dit och titta. Tyvärr var det snöigt och väldigt halt, men som tur var vi mest inomhus. Vi åkte först ut till Haiko för att kolla in linjerna el-teknik, kock och husbygge. Orsaken till varför vi kollade in el-teknik var för att min kusin nu går sista året där och de hade haft något projekt där de skulle tillverka robotar som går av sig själv.

Ungefär 11 tiden åkte vi in till stan för att se vad min andra kusin, som går första året på husbygge, hade för sig. Det visade sig att de hade haft som projekt att bygga innerväggar och sedan måla dem. Eftersom jag var lite extra nyfiken på linjerna modeartesan och grafisk designer kollade jag självklart in dem också. Grafiksk designer linjen verkade inte vara så intressant som jag hade trott. Alla satt tysta som möss framför datorerna och höll på med något bildprogram. Däremot var modeartesan linjen otroligt intressant och spännande. Man fick se på olika plagg de hade sytt under hösten och skulle jag ha stannat där en timme länge hade jag haft möjlighet att se på deras modevisning.

Jag är riktigt glad över att jag fick tillfälle att åka och se på skolan där mina kusiner går. Fastän vi ännu skall åka dit inom skolan så har jag inget emot att åka dit på egen tid. För som jag redan nämnt tidigare så tar jag emot all information jag bara kan få om olika skolor, fastän jag redan vet vart jag skall söka in efter nian. Skulle vara nyttigt om lite flera också gjorde det, man kan alltid ändra sig!

         

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards