applelife

Alla inlägg under maj 2012

Av Elin . - 10 maj 2012 15:28

Som ni kan se på bilderna så sitter jag här med en hel hög papper utspridda runt mig och försöker göra sidnumrering och sidordning på min tidning. Allt innehåll är nu färdigt, det är bara lite finslipning som ännu krävs, och så måste layouten såklart förbättras på. Jag har en så kallad deadline känsla, då jag inte är van att ha så här mycket att göra. Tidningsfix, diktanalys, massor med engelska läxor(som vanligt), skriva av två sidor information om vädret och bestämma vilket flyg jag och pojkvännen skall ta till Göteborg. Angående det, så har någon av er åkt med ett flygbolag med namnet FlyBe någongång? Jag undrar det då den flygtur jag vill ha trafikeras av Flybe trots att det borde vara Finnair och jag är lite skeptisk för bolag jag inte känner till så bra, så jag tar gärna emot era åsikter!

  

  

 

Av Elin . - 9 maj 2012 19:19

När jag redan var inne på sommarplaner tidigare idag så fortsätter jag i samma väva. Som rubriken redan ger som ledtråd så börjar jag sommaren med en 2½ vecka i Göteborg. Det skall bli så förskräkligt kul att åka dit, då jag aldrig varit där och jag har hört så många berätta mycket gott om staden och dessutom är jag lite förälskad i Sverige så jag ser verkligen fram emot de två veckorna. När jag kommit hem blir det dags för min och Johannas utmaning, Östra Nylands(en dagstidning) läsarfest, sommarjobb, Small Ships Race och shopping. Skall även tillbringa en hel vecka hos farmor och farfar då resten av min familj är på Åland. Många besök hos mormor och simturer med Sofia(kusinen min) är också helt självklart att det blir. Hoppas på en härlig sommar, sämre än förra kan den i alla fall inte bli!

 


 
Av Elin . - 9 maj 2012 14:45

Jisses vilka planer jag och Johanna har smidit ihop idag under promenaden på gymnastik timmen! Vi har äntligen kommit fram till vad vi skall klä ut oss till på niornas dag (den näst sista dagen i grundskolan, då alla nior klär ut sig), och en utmaning vi skall göra under sommaren. Låt oss börja med den först nämnda saken. Vi har redan länge vetat att vi vill klä ut oss till två likadana typer, sådana som hör ihop liksom, som t.ex Nalle Puh & Nasse, Mumintrollet & Snorkfröken, Piff & puff..ja ni fattar vad jag menar. Det skall också vara någonting gulligt och lite barnsligt. De två typer vi skall klä ut oss till har de båda egenskaperna, de medverkar i Muminfilmerna och heter Tofslan och Vifslan och som det ser ut nu skall jag vara Tofslan och Johanna Vifslan. För att få vårt utseende så lika deras som möjligt skall vi börja sy en blå och en röd klänning, skaffa en portfölj, färga håret med "engångs" hårfärg, locka & tupera håret, lära oss komma ihåg att säga ändelsen "sla" i varannat ord, skaffa hatt åt Tofslan och klura ut hur vi kan få långa näsor. Tror ni att det kan bli bra? Från det ena till det andra så övergår vi till utmaningen jag och Johanna skall göra i sommar(eventuellt hänger Josefin också med). Vi har länge funderat hur långt vi egentligen skulle orka gå, och har alltid varit överens om att vi skulle orka gå hemifrån mig till Lovisa torg(cirka 15 km), men hur länge det skulle räcka är helt osäkert så därför har vi nu bestämt oss för att testa det i sommar! Vi har en hel dag på oss att ta oss till Lovisa torg med egen drivkraft, (i det här fallet benen) men skall självklart försöka klara det på så kort tid som möjligt. Enligt våra räkningar så borde det ta tre timmar om vi går med en helt normal takt hela vägen. Det känns faktiskt helt för länge, men när vi väl går där längs vägen i stekhetta kanske det känns att tiden inte räcker till. Who knows..

 

Av Elin . - 8 maj 2012 18:03

Detta hade jag på mig när jag på lördagen var och kollade in farbrors arbetsplats Agri Market i Borgå och letade efter den försvunna mannen i skogen. Det var en rätt så kylig dag så det blev inte alls för varmt med tröja och halsduk. Tröja Lindex, byxor Vero Moda, halsduk & ballerinas Seppälä, örhängen är en konfirmationsgåva (vet tyvärr inte varifrån de är köpta) och ringen är en gammal klassring (vet inte ens varför jag använder den??).

  

     

  

 

    

 

Av Elin . - 8 maj 2012 14:10

Äntligen har solen och värmen kommit hit på riktigt och jag tror faktiskt att de kommer att stanna nu. Underbart, underbart, underbart! Snart kan man gå ut iklädd bara shorts eller klänning, det som jag har längtat så länge efter. Det är redan så varmt att massor av oss elever ligger ute, lutar sig mot väggen, låter solen skina på dem och bara njuter. Eftersom det nu bara är 13 skoldagar kvar av grundskolan orkar man inte koncentrera (vilket man i och för sig borde) sig och absolut inte sitta inne i ett klassrum då man mycket hellre skulle vara ute i solen. Men, men det är klart man står ut den lilla tid som är kvar. För övrigt har jag skrivit årsberättelsen och gjort redovisning för ekonomin för mitt och Johannas företag som vi håller på att avsluta och troligtvis nästa vecka blir det dags för att stänga kontot. Jag har även jobbat med den allra svåraste grammatiken härtills i tyskan (har annars jätte lätt för att lära mig nya saker i språket), nämligen oregelbundna verb. Så jobbigt och kräver verkligen läsning! Pluggar någon av er läsare också tyska? I så fall, har/hade ni också svårt med denna grej?

 

Av Elin . - 7 maj 2012 21:21

Åhnej! Inatt mellan klockan 00.00 och 05.00 för er som är bosatta i Sverige och mellan 01.00 och 06.00 för er som bor i Finland, är alla bloggar här stängda p.g.a underhåll, så kommer ni inte in eller inte kom in på bloggen under den tiden så förstår ni varför. Ni får förresten ursäkta mig än en gång för kass uppdatering! Jag som lovade att det skulle ske en förbättring, okej idag fanns det faktiskt en acceptabel orsak då jag har haft en hel del saker att tänka på och dessutom tillbringade jag flera timmar efter skolan hos farmor och farfar för att fortsätta hjälpa dem med trädgårdsarbetet. De sysslorna har aldrig varit min grej och jag har absolut hatat dem, men nu börjar jag faktiskt bli riktigt duktig på dem! Skoj att upptäcka att saker och ting inte ändå är så hemska som man förr har tyckt att de varit. För övrigt har det inte varit en så märkvärdig dag, eller ja just det, jag och min klass skall vara med på TV angående skriverier i medierna om att vi på Lovisanejdens Högstadium (inte alla då förstås) har såpass dåliga betyg att vi  inte kommer in på gymnasiet. Fan vad kul, haha! 

  

 

Av Elin . - 6 maj 2012 18:34

Ursäkta mig för tystnaden här har varit hela dagen, dock är det roligt att ni skickar omtänksamma kommentarer om det har hänt mig någonting när jag inte uppdaterar fastän det är helg och jag borde ha hur mycket tid som helst att göra det. Det är faktiskt väldigt snällt av er, men med mig är det bara bra förutom att det är söndag. Jag vet inte varför, men jag totalt dissar söndagar. Usch för dom! Jag får en känsla av att det inte finns ett skit att göra och att den dagen är uppfunnen för att få folk att dö ut av tristess. Fastän jag har fått vara "hundvakt" åt Petu, gå på en lång promenad med honom, mysa, sova och beundra hans underbarhet så finns ändå den där jobbiga känslan inom mig. Snälla måndag, kom, så att en ny vecka kan starta. Jag längtar efter dig och en ny vecka..

 

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards