applelife

Alla inlägg under april 2012

Av Elin . - 25 april 2012 19:48

Har idag kikat in lite statistik angående löner och hur många år man skall jobba för att nå en viss lön, och jag måste säga att jag undrar hur personer med yrken så som t.ex frisör, kosmetolog, kock, städare, försäljare eller barnskötare har det ekonomiskt. Enligt lönestatistiken tjänar de mellan 1700 € och 2100 € innan skatt och vem klarar sig egentligen med det efter att ha betalat hyran, maten och räkningarna? Eller okej, klarar sig kanske man gör, men pengar kvar till nöjen eller någonting extra finns knappast. Jag undrar verkligen hur de som betalar ut lönen har tänkt att dessa personer skall leva sitt liv. Skall det gå ut på att jobba för att kunna ha kvar sin lägenhet och för att få mat på bordet? Helt ärligt alltså, stackars människor! Okej, där var jag kanske en aning hård(menar ju förstås ingenting illa), men det jag vill säga är att ni som vet med er själva att ni klarar av att studera och vill ha pengar över till biokvällar, lite extra shopping, resor och restaurangbesök verkligen skall satsa på ett yrke där lönesumman är en aning högre. Det lönar sig i längden! Och det som gör mig så barnsligt glad är det att jag äntligen har fattat det, hahha!

 

Av Elin . - 25 april 2012 17:07

Har blivit barnsligt kär i Golden Rose - Fashion colors nagellack, detta i färg Nr.80

 

Av Elin . - 24 april 2012 19:15

När man som jag, aldrig varit på balett förut, blir det här med vad man skall sätta på sig lite knepigt. Skall man satsa jätte mycket på klädseln, eller bara lite grann? Klänning, eller byxor? Hurdana skor passar bäst? Ja, alla dessa frågor snurrade runt i mitt huvud innan jag till slut bestämde mig för byxor från Vero Moda, skjorta, väska & skor från Seppälä och blazer & armband från H&M.(Jag är medveten om att bilderna inte är de bästa). När jag väl såg vad de andra hade på sig kom jag fram till att jag hade gjort alldeles rätt val, då blazer var mycket populär, men trots det fanns det även personer som inte hade orkat anstränga sig ett dugg så de kom iklädd slitna jeans och T-skjorta. Passande på balett? I don´t think so..

 

   

Av Elin . - 24 april 2012 14:22

Baletten igår var fantastiskt bra! Jag ångrar inte en sekund att jag skrev upp mitt namn på intresse listan. När vi kom in i Operahuset var det som att komma in ett slott, typ. Stort, vackert och dyrt! 5 Geisha bitar hade ett pris på 2.50 € och jag som är van med att se dem att kosta högst runt 1 € blev ju helt klart förvånad, men nu förstår jag i alla fall att man inte skall vara fattig om man vill gå på balett. Bajadärens handling var triangeldrama, och både dansöserna och orkestern var otroligt duktiga. Alla tre akter var så livfyllda, seriösa och verkliga. Det positiva med de två pauserna var att under första hann vi äta en jordgubb-vitchoklad bakelse och under andra beundrade vi utsikten över vattnet och Helsingfors Centralstation. Det här med att gå och se på balett borde man göra till en tradition..

  

  

 

Av Elin . - 23 april 2012 14:15

..till bussen som för mig och cirka 40 andra personer till Operahuset i Helsingfors för att se på baletten Bajadären. Skall bli så roligt att få uppleva en balett föreställning för första gången i sitt liv, och dessutom får man ju klä upp sig vilket alltid är lika skoj. Jag hoppas på att baletten uppnår mina förväntningar, har nämligen hört att man inte får äta godis, inte säga ett ord till kompisen bredvid, inte kolla vad klockan är på mobilen och inte snarka om man råkar slumra till. Eventuellt finns det säkert ännu mera grejer man inte får göra, men lika bra att jag inte vet om dem då skulle jag nog säkert inte åka, haha! Nej, men nu måste jag röra på mig. Ni får ha en bra kväll så hörs vi imorgon igen! (Bilden är ett par dagar gammal)

   

Av Elin . - 23 april 2012 06:00

Jag har fått önskemål om att lägga ut receptet på makaroni salladen jag åt på fredagen, så fastän det är världens lättaste sallad att fixa ihop lägger jag ändå ut receptet steg för steg så det inte är oklart på något sätt.

Du behöver: (för 4 personer)

1 påse makaroner

2 djupfrysta påsar ärt-, majs-, och paprikablandning

2 konservburkar tonfisk

1 gurka (inte ett måste)

Vitlöksdressing

Gör så här:

1.Koka upp makaronerna enligt anvisningen på påsen.

2.Värm upp ärt-, majs-, och paprikablandningen i antingen mikrovågsugnen eller kastrullen. Du kan också hälla dem i ett durkslag och hålla dem under rinnande hett vatten en stund.

3.Skär gurkan i tärningar (om du väljer att ta med den).

4.Häll de färdigt kokade makaronerna i en skål tillsammans med den färdigt kokta ärt-, majs-, och paprikablandningen. Tillsätt sedan tonfisken och gurkan.

5. Servera upp på tallrikar och häll vitlöksdressing över hela salladen. Blanda och sedan är det klart att äta!

 

Mat
Av Elin . - 22 april 2012 19:17

Favoriter från Mangos sommarkollektion - I love it!

     



Av Elin . - 22 april 2012 12:50

Åkte idag på förmiddagen till min farbror tillsammans med familjen för att se hans nya radhuslägenhet som han nu har bott två dagar i. Direkt när vi kom in genom dörren och farbrors hund Petu sprang fram och hälsade på oss såg man att både väggarna och taket var målat i vitt, det var endast golvet som var i träfärg. Det vill säga att enligt min åsikt så var lägenheten väldigt öppen, ljus och så hemtrevlig. Utsikten var inte riktigt den jag skulle vilja ha, då man bara såg hus, åkrar och en å. Men skulle lägenheten däremot ligga inne i en stad där man hade utsikt över staden skulle den definitivt haffa åt sig mycket mera poäng än denna lägenhet, och likaså hyran, den skulle plussas med några 100 (€) lappar. Men som tur har jag inga aktuella behov av en lägenhet, men jag är gärna alltid först ut med att åka och kika på släktingars nya lägenheter, då det alltid är lika kul att föreställa sig hur det skulle vara att bo där och på vilket sätt jag skulle inreda den, och dessutom är Petu ur gullig så man bara måste mysa med honom!

  

  

    

 

  

 


Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards