applelife

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Lassen Sie uns darüber reden.

Av Elin . - 2 april 2012 17:23

Åh vad tysk jag känner mig idag, därför jag kör med en tysk rubrik! För övrigt så vill jag idag diskutera ungdomars tankar och planer. Jag skulle gärna också vilja veta era åsikter om saken så kommentera gärna detta inlägg om ni vill säga ut er åsikt. Jag har den senaste tiden märkt att personer i min ålder har mycket höga mål och siktar högt när det kommer till framtidsplaner. Jag skall ju inte precis säga att jag inte gör det, för det gör jag! Men nu efter att jag märkt hur mycket ungdomarna tror att pengarna glider in på kontot om man utbildar sig till ett yrke som har ett rykte om sig att ge bra med pengar och att allting blir lyxigt och bra om man flyttar runt och ser världen. Klart att det skulle vara awesome om det skulle vara så, men motgångar kommer var man än bor och vad man än jobbar med. Nu säger jag ju inte att det inte finns personer som verkligen lyckas i livet och till och med i en ung ålder, för det finns det ju! Men de är ytterst få och vägen till framgången har med stor sannolikhet inte varit den lättaste och naturbegåvningar har säkert hjälpt till lite på vägen. Så bara för att det finns personer som lyckas betyder det inte att alla andra inom samma bransch gör det. Det är många som drömmer om att få ett välbetalt jobb, inga ekonomiska problem, resa mycket och bo lyxigt. Vem vill liksom inte ha det så? Men samhället är sådant att det är mycket få människor som verkligen lyckas komma upp ända dit. Jag känner en del vuxna personer som hade lika "vilda" och höga drömmar som många ungdomar har nu, och trots det har de inte lyckats nå upp dit de velat utan har varit tvugna att nöja sig med en lite längre level, så att säga. Nu menar jag ju inte att man skall lägga sig ner och gråta för att man inte kommer bli någonting. Absolut inte! Klart att chansen att bli framgångsrik och nå upp dit man vill finns, men för att drömmen skall uppfyllas krävs nog en otrolig skicklighet inom yrket/ämnet och naturbegåvningar. Sad but true..

 

 
 
Johanna och sara

Johanna och sara

2 april 2012 17:41

Vill bara tipsa om vår nya webshop där vi säljer vår egen konst :) ta gärna en titt på: www.geminaarts.se.

Imorgon är sista dagen att utnyttja öppningserbjudandena :)

http://geminaarts.blogg.se

 
Ingen bild

Evelina

2 april 2012 17:57

Hej Elin!Jag har läst din blogg länge men aldrig kommenterat men nu känner jag att jag måste göra det.Ett mycket mycket bra inlägg som stämmer in på verkligheten.Det är många som strävar högt men som ändå inte orkar jobba upp sig dit.Oftast krävs det ju ett och annat års studier för att nå upp dit till de höga lönerna.Räcker kanske inte ens med 5 års utbildning på universitetet.Det var en tid som jag inte alls förstod hur verkligheten var jag trodde att allting skulle bli som en dans på rosor. Nu är jag 23 och förstår att livet inte är lyx. Jag har ett jobb jag trivs med och jag tjänar inte så mycket jag alltid har önskat men det är ändå det bästa jobbet. Det är bra att du redan nu förstår hur det ligger till. Kram på dig och tack för uppmuntran att kommentera.

 
Ingen bild

Linda

2 april 2012 18:10

Du har tagit fram de rätta orden direkt ur min mun! Vi har helt samma åsikt!!

 
Ingen bild

Nathalie

2 april 2012 18:30

Jag är inte av samma åsikt. Om man vill få mycket pengar får man det och vill man bo lyxigt skaffat man det åt sig. Livet är som man vill om man bara ser till att man gör det som man vill ha det.

 
Ingen bild

Heidi

2 april 2012 18:43

Roligt att du också läser tyska :D det är bäst :D

 
Ingen bild

Ella

2 april 2012 19:06

Hehe den första meningen var bra! Även bra att du uppmuntrar oss läsare att kommentera :) Men "vågar" skicka iväg sin kommentar då.

 
Ingen bild

Anonym

2 april 2012 19:29

Jag håller med Evelina. Livet är inte som man skulle tro, och det att jobbet är roligt är så mycket viktigare än det att man tjänar en massa pengar som ändå inte gör en lycklig. Inte mig i alla fall. Kärlek är mycket viktigare, och intresse till det man gör. Livet är inte lyx och ingen dans på rosor, med tyvärr förstår inte alla ungdomar det. Som du säger; sad but true!

 
Ingen bild

Anna

2 april 2012 19:49

Jag har nu också börjat förstå hur livet är, det är absolut inte som man har trott. När man fattat det är det inte kul men sedan vänjer man sig. Ett riktigt bra inlägg, kul att du ville ta upp ämnet :) You go girl! :D

 
Ingen bild

Linn

2 april 2012 20:35

Jag måste säga att jag faktiskt inte har en åsikt om den här saken. Eller ja en åsikt finns ju nog kanske men jag kan inte uttrycka den. Hela ämnet är så komplicerat. Jag förstår inte ens hur du har lyckats få ihop en saklig text om ämnet. Det jag kan hålla med om är det att alla inte kan lyckas så som de tror att de skall göra. För att bli framgångsrik snabbt utan mycket utbildning krävs som du säger naturbegåvning. Och det är inte många som har det minsann! Och har du tänkt på att det finns personer som inte inser sin egen begåvning och därför inte ens vågar eller "orkar" satsa. Det är för dumt! Har man chansen att bli framgångsrik och leva ett bra liv skall man ta den. Oops, jag som inte skulle ha en åsikt. Naja, här kom den i alla fall i en lite längre kommentar än jag hade tänkt, hahahah!! :)

 
Ingen bild

Andreas

2 april 2012 20:53

Jag går andra året på ekonomprogrammet och jag valde det för att jag visste att ekonomer tjänar som tusan. Men när jag nu har insett verkligheten och samhällets riktiga funktion förstår jag inte varför pengarna var så ytterst viktiga. Som tur ångrar jag inte mitt studieval, jag har alltid gillat matte och jag är intreserad av finansekonomi. Min åsikt är bara den att man inte skall tänka på pengar i första hand. Gillar man ett yrke som ger en lite mera pengar än andra är det ju bara bra och man har tur, men det lönar sig inte att välja ett yrke man inte gillar till 100% bara för pengarnas skull. Det förlorar man bara själv på!

 
Ingen bild

Angelica

2 april 2012 21:02

Andreas sade det! Helt min åsikt fastän jag då inte pluggar till ekonom, men ändå. Den har lyckan på sin sida som gillar ett yrke och trivs med ett yrke som gör att pengarna kommer in på kontot snabbare än man anar. Men så kan man ju inte heller tvinga sig själv. Håller också med Linn som skrev att det finns personer som inte ser sin egna begåvning. Och det är för jävla synd!!! Hur långt skulle inte de kunna komma bara de skulle öppna sina ögon, istället för att klaga(som det finns folk som gör). Roligt att du väckte upp denna diskussion och jag säger gärna min åsikt fastän jag idag kollade din blogg så sent att många redan har sagt det jag ville säga.

 
Ingen bild

Jennifer

2 april 2012 21:24

Är pengar fan det ända folk tänker på nu för tiden? Vart tar det här samhället vägen? Vi nöjer ju oss inte med någonting annat än pengar nu för tiden. Vad betyder hus, mat och kärlek? Ingenting tydligen. Skärpning åt dem som tror att man blir lycklig av pengar! Det är så fel att tro så, pengar är ingen riktig kärlek.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin . - 2 juni 2013 11:41

Nu har jag motivationen tillbaks igen och därmed börjat blogga! Bloggen är nu flyttad till http://elingronroos.blogspot.se/ ...

Av Elin . - 27 maj 2013 19:08

Precis som rubriken säger har jag helt tappat motivationen för att blogga så jag tänkte ha paus nu denna vecka och återkomma igen någongång under helgen och då också på en helt ny bloggportal. Jag vet, det har blivit lite väl mycket byte här nu den s...

Av Elin . - 26 maj 2013 17:20


  Ärligt talat, vilken seg dag det har varit! Jag vaknade redan runt halv nio idag men hade absolut ingen lust att kliva upp så jag låg kvar i sängen två timmar till innan jag fixa ihop lite frukost och satte på ett avsnitt av Solsidan. Jag har se...

Av Elin . - 24 maj 2013 20:05


  Jag har stått och prövat kläder hela kvällen och bestämt vilka plagg som får följa med till Göteborg nästa vecka och vilka som inte får göra det. Dock blev det lite problem med den här klänningen då jag inte kan bestämma mig om jag ska packa med...

Av Elin . - 22 maj 2013 17:59

    Matteprovet idag gick inte alls bra! Mentalt har jag redan tagit sommarlov så det känns riktigt jobbigt att vara i skolan, eller egentligen är det inte själva skoldagen som är jobbig, utan det är mest det där att orka ta sig dit som är jobbig...

Translate

Presentation


Elin är mitt namn. Jag är en finlandssvensk tjej på 17 år som vill inspirera mina läsare genom att berätta om vardagsfix, tankar, mode, träning, mitt första år på gymnasiet och framför allt hur det är att bo i en stad där ingenting händer!

Contact

Categories

Archive


Ovido - Quiz & Flashcards